Cycloon Wilma - Reisverslag uit Nouméa, Nieuw Caledonië van Rosalie Maas - WaarBenJij.nu Cycloon Wilma - Reisverslag uit Nouméa, Nieuw Caledonië van Rosalie Maas - WaarBenJij.nu

Cycloon Wilma

Door: Rosalie

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

27 Januari 2011 | Nieuw Caledonië, Nouméa

Hai allemaal!

Ik zal even beginnen met het belangrijkste, cycloon Wilma. Ik weet niet of jullie er in Nederland veel van horen, maar deze cycloon is de afgelopen nacht gestegen van een categorie 1 naar een categorie 4. Daarnaast is de cycloon heel onbetrouwbaar, omdat ze de koers niet kunnen bepalen. Uit veiligheid voor de passagiers heeft de kapitein daarom vanochtend besloten het laatste eiland Île des Pins te cancellen en terug te varen naar Sydney. Dit eiland stond gepland voor vandaag, we varen er wel in de buurt, maar de bedoeling is dat we met hoge snelheid (voor zover mogelijk voor een groot cruiseschip) richting Sydney varen. Zodra we meer afstand tussen de cycloon en het schip hebben, kijkt de kapitein of we eventueel moeten afwijken (als ze onze kant op raast) of dat we rustiger richting Australië kunnen varen. Hoogstwaarschijnlijk niks om ons zorgen over te maken, we vinden het alleen jammer van het bezoek aan het eiland met de palmbomen. Maar de veiligheid gaat natuurlijk voor.

Dan nog wat nieuws over de afgelopen dagen:

Maaike, dank je wel voor de fotoruimte!! Heel lief. Het klopt dat we er inderdaad maar 10 foto’s op konden zetten, hier kwam ik de eerste weken pas achter. Anders had ik misschien wel een ander blog uitgezocht. Zo verdienen ze blijkbaar het geld om de site draaiende te houden. Maar dit was niet de reden voor het gebrek aan foto’s, het duurt eeuwig om de foto’s op de site te laden. De internetverbindingen zijn daar gewoon te slecht voor. Ik kan ze ook mailen naar de site, maar met weinig internet is dat ook nog ingewikkeld, omdat de foto’s dan eerst verkleind moeten worden.
Maar ik beloof echt dat in Sydney (vanaf aanstaande zondag) er een stuk of 10 foto’s bijkomen. En iedereen is persoonlijk uitgenodigd om de foto’s in maart te komen bekijken in fotoboekvorm of als losse foto’s met toelichting.

Daarnaast begrijp ik dat het al veel kaartjes aangekomen zijn, dat is best snel in een week tijd.

Inmiddels ligt Fiji alweer een eind achter ons. Maandag kwamen we aan in Lautoka, de westkant van het hoofdeiland. Lautoka is de een na grootste stad van de eilanden in de Pacific, na Suva de hoofdstad van Fiji, maar het is niet groter dan Haarlem. Vanaf de boot en in de verte zijn de eilanden en de bergen te zien die je op tv ziet. In de omgeving zijn ook de films van de Blue Lagoon opgenomen, helaas was dit eiland voor ons te ver weg. Kortom de streek is schitterend, maar je moet er eigenlijk zelfstandig heengaan en een auto huren, vanaf de boot zie je alleen de havenstad.
Maar de temperatuur is prima, meer dan 30 graden en over het algemeen droog.

Dinsdag was de beurt aan Dravuni Island, een klein eiland onder Fiji met weinig leven, maar een schitterend uitzicht. Het eiland is amper een vierkante km groot. We hebben hier de middag doorgebracht aan het strand en (eindelijk) zwemmend in de Pacific Ocean. Het water was heel helderblauw en warm. Op de foto’s volgende week kunnen jullie het zien, een perfect voorbeeld van een tropisch eiland.

Hopelijk hoef ik later deze week niks meer toe te voegen over de cycloon en worden het nog een paar rustige zeedaagjes.

Groetjes Martin en Rosalie

• 27 Januari 2011 - 01:53

Bas:

Heej,

Jammer dat jullie laatste haven geschrapt is. Maar zoals je zelf ook zegt; Veiligheid gaat natuurlijk voorop.
    Heel veel plezier aan het "tweede" gedeelte van jullie reis. Dat zal vast wel gaan lukken.

Dikke kus, uit de buurt van een heel zuur land ;)

• 27 Januari 2011 - 07:50

Maaike:

Wat jammer dat jullie een eiland moeten missen, maar dat risico is het toch echt niet waard! Verder klinkt het allemaal erg goed!
    Hoop voor jullie op nog wat rustige zee dagen en veel plezier in Sydney!

Groetjes!!!!

• 27 Januari 2011 - 09:07

Jan En Marga:

Papa heeft nu (27/01 > 10.00 uur NL tijd) het weerbericht van de NASA gekopieerd) T.w.: Wilma is forecast to continue moving southwest parallel to Fiji and New Caledonia as it makes its way toward New Zealand. On January 28 it is forecast to change course and head southeast bringing rains and gusty winds to northern New Zealand.
    Tevens de bij het weerbericht behorende luchtfoto's van de storm afgedrukt voor jullie plakboek.
    Heel bijzonder is ook dat als je vandaag op Google alleen in typt "cycloon Wilma" dat jullie reisverslag echte helemaal boven aanstaat met info over deze cycloon. Een beetje sensatie is het wel. Hopelijk valt de "zeegang"voor jullie nog een beetje mee. Nu rustige vaardagen nog en de groetjes van thuis. Papa en Mama.

• 27 Januari 2011 - 09:24

Jan En Marga:

Ter info het gehele bericht.

Hurricane Season 2011: Tropical Cyclone Wilma (Southern Pacific)01.25.11 NASA Sees Wilma Become a Major Cyclone in the South Pacific

On Jan. 26 at 01:45 UTC, the MODIS instrument aboard NASA's Aqua satellite showed a well-defined eye in Wilma about 10 nautical miles in diameter. Credit: NASA Goddard/MODIS Rapid Response Team
    › Larger image Wilma has become a major Tropical Cyclone in the Southern Pacific Ocean today and NASA's Aqua satellite captured a stunning image showing a clear eye. Cyclone Wilma has become a Category 4 cyclone with maximum sustained winds near 132 mph while remaining away from land areas.

At 0900 UTC (4 a.m. EST) Tropical Cyclone Wilma's maximum sustained winds were near 132 mph/213 km/hr. A category four hurricane/cyclone has maximum sustained winds between 131-155 mph. Wilma was located about 555 nautical miles east of Noumea, New Caledonia near 23.6 South and 175.5. East. It was moving west-southwestward at 11 knots (13 mph / 20 km/hr).

Wilma is a highly symmetrical cyclone. The Moderate Resolution Spectroradiometer (MODIS) instrument aboard NASA's Aqua satellite showed a well-defined eye about 10 nautical miles (11.5 miles/18.5 km) in diameter.

Wilma is being steered by a subtropical ridge (elongated area of high pressure) located to its southeast. It is forecast by the Joint Typhoon Warning Center to continue moving west-southwest and then turn to the southeast in 24 hours. After its turn it is forecast to run into vertical wind shear which will begin to weaken the system as it starts becoming extra-tropical on its way to northern New Zealand.

Text Credit: Rob Gutro, NASA's Goddard Space Flight Center, Greenbelt, Md.

• 28 Januari 2011 - 13:23

OPA:

28 januari 2011,als ik goed geinformeerd wordt, gaat de cycloon wilma over nieuw zeeland dus hebben jullie er gelukkig weinig last van.
    Verder hoop ik dat jullie reis voor spoedig verloopt
    Ik heb jullie kaart Zat 23-januari ontvangen en bedankt hiervoor
    Verder alle goeds en tot ziens
    Groeten van OPA